Valg av 1P eller 1T matematikk i vg1

Muligheter ved valg av 1P eller 1T

Elevene som begynner på Vg1 (1. klasse) skal i løpet av de første ukene velge matematikkurs. Valget står mellom 1T som er teoretisk orientert og 1P som er mer praktisk orientert. Dette får betydning for valg av matematikk på Vg2 (2. klasse), Vg3 og dermed også for valg av utdannelse på høyskole- og universitetsnivå.

Hva er forskjellen på 1P og 1T-matematikk?

I matematikk 1P brukes gjerne praktiske eksempler, med «ekte hendelser» og situasjoner i oppgavene. I matematikk 1P brukes det god tid på hvert tema. Oppgavene i 1P er ofte tekstoppgaver der det å trekke ut informasjon fra tekst er en vesentlig del av oppgavene.

I matematikk 1T brukes også praktiske eksempler, men her er det i tillegg matematikk som er mer abstrakt. I 1T lærer man mye nytt og progresjonen er noe raskere enn i 1P. Oppgavene i 1T har ofte mindre tekst enn oppgavene i 1P.

Valget du skal ta nå er viktig, og du er kanskje usikker på hva du skal velge. Vi gjennomfører derfor en kartleggingsprøve for å hjelpe deg med valget. I tillegg vil faglæreren din informerer deg om valget mellom 1P og 1T. Dersom du er veldig usikker på valget så anbefaler vi at du starter med 1T.  Det vil være mulig å bytte mellom 1T og 1P de første ukene etter valget. Etter 1. november vil bytte av gruppe bare skje etter skriftlig søknad.

Valg av matematikk i Vg2:

I 2.klasse (Vg2) er det tre forskjellige matematikkfag du kan velge mellom. Alternativene er 2P, S1 eller R1. Her er litt informasjon om Vg2-fagene.

2P-matematikk er et obligatorisk fag (3 uketimer) for de elevene som ikke velger S1 eller R1

S1-matematikk er et programfag (5 uketimer) som kan velges i Vg2. Det kalles også for samfunnsfaglig matematikk og gir grunnlag for at du kan velge S2-matematikk i Vg3.

R1-matematikk er også et programfag (5 uketimer). Det kalles for realfaglig matematikk og gir grunnlag for at du kan velge R2-matematikk i Vg3.

OBS! Vi fraråder deg å ta S1 eller R1 dersom du har 1P i Vg1. Pensum i både S1 og R1 bygger på 1T, ikke 1P.  Elever som har 1P i vg1 må regne med å jobbe mye ekstra i Vg2 dersom de velger S1.

Videre studier og utdanning:

Ved noen studier på høyskole og universitet må studentene ha fordypning i matematikk for å være kvalifisert til å søke. Kravet kan for eksempel være R1 eller både R1+R2. Dersom du har S1+S2 vil dette tilsvare R1-kravet.

Studier som har matematikk og realfag som spesielle opptakskrav er innenfor økonomi, ingeniør, realfag og medisin/odontologi. Sjekk nettsiden til studiet eller på samordna opptak dersom du er interessert i for eksempel akvakultur, noen arkitektstudier, bioingeniør, ernæring, farmasi, fiskehelse/havbruk, ingeniør, maritimutdanning/nautikk, medisin, odontologi, veterinær, sivilingeniør og siviløkonom. Er du i tvil om opptakskrav til et studium kan du undersøke på samordnaopptak.no eller ta kontakt med rådgiver.

Du kan selv sjekke hvilke studier det gjelder på nettsiden til Samordna opptak. Se under spesielle opptakskrav.

Frist for valg av 1P eller 1T er tirsdag 6. september i faget LAS-Vg1 Forum på Its Learning.